متخصصان درمان ایمپلنت را برای چه کسانی پیشنهاد می‌دهند؟ 4 نکته مهم

متخصصان درمان ایمپلنت را برای چه کسانی پیشنهاد می‌دهند؟

متخصصان درمان ایمپلنت را برای چه کسانی پیشنهاد می‌دهند؟ 4 نکته مهم

ایمپلنت دندانی به عنوان نزدیک‌ترین و شبیه‌ترین دندانها به دندانهای طبیعی، راه‌حلی ایده‌آل و مادام‌العمر برای دندانهای از دست رفته است که به شما کمک می‌کند تا بهبود قابل توجهی در توانایی جویدن، ثبات دندان و راحتی کلی را تجربه کنید. ایمپلنت‌های دندانی با جراحی در استخوان فک شما قرار می‌گیرند، جایی که به عنوان ریشه دندانهای از دست رفته عمل می‌کنند. از آنجایی که تیتانیوم موجود در ایمپلنت‌ها با استخوان فک شما ترکیب می‌شود، ایمپلنت‌ها نمی‌لغزند، صدا ایجاد نمی‌کنند یا به استخوان آسیب نمی‌رسانند. و مواد مانند دندانهای خود شما که از پل‌های معمولی پشتیبانی می‌کنند نمی‌توانند پوسیدگی داشته باشند.
اما آیا این درمان برای همه مناسب است؟ برای پاسخ به این سوال در کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا، پروتکل استانداری جهت بررسی پیش‌نیازهای درمان ایمپلنت تعریف شده است که در این مقاله با آن آشنا می‌شویم:

1. سلامت عمومی

دندانپزشک متخصص در شروع، سابقه پزشکی شما، شرح حال جسمانی و تمام داروهایی که احیانا مصرف می‌نمایید را به صورت کامل و دقیق بررسی نموده و درباره آن با شما گفتگو می‌کند. در صورت مصرف داروهای خاص و یا انجام درمان پزشکی خاص ممکن است لازم باشد برای کاشت ایمپلنت، از پزشکی که تحت درمان آن هستید، تایید پزشکی دریافت نمایید.
از آنجا که کاشت ایمپلنت مستلزم جراحی با روش بی‌حسی است، دندانپزشک باید از سلامت عمومی نسبتاً خوب شما اطمینان حاصل نماید. تجربه بالای ۲۰ ساله پزشکان متخصص در مجموعه دندانپزشکی دانا نشان می‌دهد که در اکثر موارد، بیماران واجد شرایط برای کاشت برخی از انواع ایمپلنت‌های دندانی هستند. با این حال ممکن است لازم باشد بیمارانی که دچار سلامت عمومی سطح پایین، دیابت کنترل نشده، تحت پرتو درمانی، بارداری و وابسته به داروهای خاص به ویژه داروهای استروئیدی و رقیق‌کننده‌های خون هستند، برای کاشت ایمپلنت منتظر بمانند.
راهکار پیشنهادی دندانپزشکان متخصص دانا: پیش از شروع درمان ایمپلنت و البته به عنوان روتین سلامتی خودتان، چکاپ های پزشکی را انجام دهید تا با اطمینان کامل از سلامتتان اقدام به درمان نمایید. آگاهی دندانپزشک از سطح سلامت عمومی شما و داروهای مصرفی و دوزهای درمانی آن می‌تواند در روند درمان شما بسیار موثر باشد.

2.سلامت لثه

آنچه پیش از شروع درمان اهمیت دارد، عدم ابتلای لثه شما به هیچ‌گونه از بیماری‌های عفونی ست، چرا که پایه ایمپلنت در استخوان فک در طول مدتی که مبتلا به بیماری لثه هستید، می‌تواند احتمال عفونت استخوان را افزایش دهد و هنگامی که استخوان آلوده شود، سلامت عمومی شما به خطر می‌افتد که در نتیجهٔ آن، احتمال شکست جراحی کاشت ایمپلنت افزایش پیدا می‌کند.
راهکار پیشنهادی دندانپزشکان متخصص دانا: بیمارانی که دچار بیماری لثه پیشرفته هستند، در صورتی که با درمان پریودنتال موفق به کنترل بیماری شوند، می‌توانند کاندیدای مناسبی برای کاشت دندان به روش ایمپلنت باشند. بسته به نوع بیماری پریودنتال، روش‌های درمان می تواند موارد زیر را شامل شود:

1.از بین بردن جرم و پلاک دندان که توسط دندانپزشک انجام می‌شود.
2.مصرف داروهایی مانند کلرهگزیدین گلوکونات و دهان‌شویه که توسط دندانپزشک تجویز شده است. این داروها باکتری‌های دهانی را از بین می‌برند.
3.در موارد خاص برای جلوگیری یا متوقف کردن پیشرفت بیماری پریودنتال ممکن است از روش جراحی استفاده شود.

 

3. تراکم استخوان کافی

اینکه آیا استخوان فک شما می‌تواند از ایمپلنت پشتیبانی کند و یا نه اصطلاحا آن را پس می‌زند و ایمپلنت فیلد می‌شود، از مهمترین آیتم‌هایی‌ست که پیش از درمان جراحی ایمپلنت توسط پزشک متخصص از طریق شاخص تراکم استخوان بررسی می‌شود؛ چرا که شرایط استخوان فک نقش کلیدی در موفقیت ایمپلنت ایفا می‌کند. استخوان باید رشد کرده و به پایه ایمپلنت جوش بخورد تا آن را ثابت در جای خود نگه دارد. اما اگر مدتی از کشیدن دندان گذشته باشد، استخوان به سرعت شروع به تحلیل رفتن و ضعیف شدن می‌کند بنابراین ممکن است حجم زیادی از آن از دست برود و قابلیت کاشت ایمپلنت دیگر وجود نداشته باشد.

راهکار پیشنهادی دندانپزشکان متخصص دانا: اگر دچار کمبود تراکم استخوان هستید، در این شرایط باز هم می‌توان این درمان را انجام داد، به شرطی که پیش از آن با پیوند استخوان، قاعده و پشتیبان محکمی برای ایمپلنت فراهم نمایید. در این راستا جایگزینی استخوان ضعیف با بافت استخوانی مصنوعی یا حیوانی از طریق پیوند استخوان به شما پیشنهاد می‌شود. پیوند استخوان باعث تقویت نواحی دچار کمبود تراکم شده و کاشت ایمپلنت‌های دندانی مینی و سنتی را بی‌خطر می‌کند. و اگر غشای سینوسی دچار افتادگی شده و به ناحیه‌ای که ایمپلنت باید در آن قرار گیرد، تجاوز کرده باشد عمل لیفت سینوس پیشنهاد می‌گردد که عبارت است از پیوند استخوان در قوس فوقانی فک.

نوشته

۴.سلامت دهان و دندان

بیماران آگاهی که اقدامات لازم برای بهداشت دهان و دندان خود را انجام می‌دهند، موارد ایده‌آلی برای کاشت ایمپلنت هستند، چرا که سلامت دهان و دندان، میزان موفقیت کاشت ایمپلنت دندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
راهکار پیشنهادی دندانپزشکان متخصص دانا: مراقبت‌های بهداشتی روتین از جمله مسواک زدن دوبار در روز، تمیز کردن روزانه دندان‌ها با استفاده از مسواک یا نخ دندان و معاینات دندانپزشکی روتین هر ۶ ماه یک بار از جمله این پیشنهادات است.

در مجموع پزشکان متخصص بر این باورند که ایمپلنت دندان از مناسبت‌ترین پیشنهادات درمانی ست اگر:
• یک یا چند دندان از دست رفته داشته باشید
• استخوان فکی داشته باشید که به رشد کامل رسیده باشد
• استخوان کافی برای محکم کردن ایمپلنت‌ها داشته باشید یا قادر به پیوند استخوان باشید
• بافت‌های دهان سالم داشته باشید
• نمی‌توانید یا تمایلی به استفاده از دندان مصنوعی ندارند
• دخانیات مصرف نمی‌نمایید

 

دیدگاه ارسال کنید